Elvis Presley Müzesi

elvisGeçen hafta sonu Tennessee eyaletinin Memphis şehrinde arkadaşımla birlikte kardeşimi ziyarete gittim. Elvis Presley’nin evini müze yaptıklarını biliyorduk, meraklandık ve ziyaret etmeye karar verdik. Sandık ki büyük tekli bir ev, hemen girip çıkacağız.

Oraya vardığımızda büyük bir şaşkınlık yaşadık. Adamlar çok sağlam bir turistik müze yapmış. Elvis’in kullandığı arabaları, gitarları, evi, uçağı, motosikletleri ne varsa müzeye çevirmişler. İlk önce arabanızı park etmek için günlük $10 vermekle sizin cebinize göz dikiyorlar. Sonra sinema bileti alır gibi loş bir salona girip sıraya giriyorsunuz. Basic, Platinium, Platinium+Archive gibi değişik paketlere ayırmışlar. Biz platinium paket için kişi başı $45’ı gözden çıkardık.

Yalnız bir sorun vardı, evini gezmek için 2 saat beklemek zorundaydık. Meğersem büyük villası yolun karşı tarafındaymış, otobüs seferleri düzenliyorlar yolun karşı tarafına. İnsanların ev gezisini beklememeleri için Elvis’in uçağını, gitarlarını, arabalarını bizim bulunduğumuz tarafa koymuşlar. Biletimiz platinium olduğu için bekleme süremizi değerlendirerek hepsini gezme imkanımız oldu.

imagearabaYalnız ilginç bir durumla karşılaştık. Mesela uçağına gitmek için sizi bir hediye reyonundan geçiriyorlar. İster istemez Elvis’in resimlerinin bulunduğu tabağından, çatalından, gitarından, arabasından, giyisisinden her türlü hediyelik eşyayı görmek zorunda kalıyorsunuz. Uçak, araba ve resim salonlarına girmek için aynı numarayı yapıyorlar. Hepsi sizi bir hediyelik dükkandan geçiriyor, yeter ki paranızı harcayıp bir şeyler alın.

imageimageDerken zamanımız geliyor ve meşhur malikhanesini gezmek için otobüs sırasına giriyoruz. Sıranın ortasında bir karmaşa var, meğersem sizi bedavaya hatıra grup fotoğrafı çektiriyorlar. Ev gezisi dönüşünde bakıp isterseniz satın alabiliyorsunuz. Hatıra grup fotoğrafı çektirdik, sırada beklerken yanımıza başka bir çalışan geliyor ve bize kulaklıkla birlikte iPad uzatıyor. Herkes boynuna iPad’lerini asıyor ve kulaklıklarını da takıp içine gömmüş oldukları özel Elvis Malikhanesinin uygulamasını karıştırmaya başlıyor. Öyle ya, iPad uygulaması varken boşu yerine birisini istihdam edip neden anlattırsınlar ki. (There is an app for that)

imageimageİçimden işte otomasyon buna denir diyorum çünkü müzede çok çalışan var ancak daha çok bir şeyler satmaya çalışan ya da sizi en fazla otobüsle malikhanesine götürmeye çalışanlar mevcut. Geziyi anlatmayı görsel olarak iPad’e bırakmışlar. Zaten uygulama size Elvis’in her köşedeki gerçek görüntülerini veriyor. Sonunda eve geliyoruz, otobüsten iner inmez iPad’imizdeki uygulamayı çalıştırıyoruz. iPad uygulamasının içinde güzel malikhanenin her odasını ayrı bir bölümde anlatan bir ses ve ona eşlik eden görüntüler mevcut.

misafirmezarUygulama o kadar başarılı ki siz malikhanede başka bir odaya geçtiğinizde  uygulama otomotik olarak tanıyor ve anlatmaya başlıyor. Malikhanesini gezmemiz sandığımızdan da uzun sürüyor. Medya odası, misafir odası, bilardo oyun odası derken evin garajından at çiftliğine kadar çıkıyorsunuz ve sonunda bahçedeki mezarına kadar geliyorsunuz. Gezi bitiyor, otobüsle geri döndüğümüzde iner inmez çektirdiğimiz grup fotoğrafını bize sunuyorlar. Alsak mı almasak mı derken $30’ı bayıp satın alıyoruz.

imageevSonra acıkıyoruz ve müzenin içindeki lokantalardan birine girip orada da para harcamak zorunda kalıyoruz. Yani anlayacağınız bizi soyup soğana çevirdiler. Olsun hayatta bir kez görülmesi gereken yerlerden bence. Yengem hep bu müzeyi heyecanlı heyecanlı anlatırdı da hep içimden “bir şarkıcının müzesi ne kadar olabilir ki” derdim.

hollywoodelvisEn çok ilgimi Elvis’in Hollywood’daki serüvenleri çekti. Kullandığı araba sergisinde dev büyük bir ekran koymuşlar ve zamanında oynadığı filmleri yerleştirmişler. Artık şöhretin en üst basamaklarına çıka çıka merdiven kalmamış sanırım. 16 Ağustos 1977’de uyuşturucu yüzünden öldüğü söyleniyor ancak gerçek nedenini 2027’de açıklayacaklarmış.

Rock-n-Roll’ün kralı Elvis Presley bu zamanda olsaydı bu kadar popüler olabilir miydi şüpheliyim. Zira 1950 ve sonrasında TV ve radyonun artmasıyla popüler kültür kendine bir ivme yakalamış. Elvis te bu boşluktan faydalanarak yeni bir müzik tarzıyla şöhretin zirvesine ulaşmış.

Sonuç olarak şunu söyleyeyim. İnsanın ölüsünden bile para üstüne para kazanan bir sistemi kurabilme başarısı gösteren bir kapitalist bir dünya var ve ona Amerika diyorlar. Kardeşimin ifadesiyle Elvis’in donu hariç her şeyini satıyorlar.